Jak vybrat pastelky podle věku dítěte?
Kreslení úzce souvisí s motorikou dítěte, ta se začíná vyvíjet již v prvních měsících života. Kolem 2-4 měsíce začíná náhodné uchopení předmětů. Grafomotorický vývoj dítěte je postupný, proto je potřeba aktuálnímu vývoji přizpůsobit tvar a velikost pastelek. Začít můžete prstovými barvami.
- od 18-24 měsíců jsou děti schopné prvních koordinovaných pohybů . Tužku dítě drží s palcem nahoře nebo dole (dlaňový úchop). Ideální pro tvorbu v tomto období jsou voskovky, pastelky v tomto období by měly být tlustší a menší.
- od 2-3 let již dítě uchopí pastelky do prstů (hrstičkový úchop) , v tomto období již mohou být pastelky užší
- mezi 3. a 4. rokem se pomalu přechází na špetkový úchop, kdy dítko drží pastelku třemi prsty. Pro trénování správného špetkového úchopu sáhněte po trojhranných pastelkách. Doporučuje se, aby trojhranné pastelky byly silné.
Již od narození pozorujeme správný motorický vývoj dítěte. Ve 2-4 měsících začíná náhodné uchopení předmětů. Mezi 4-6 měsícem začíná dítě používat dlaňový úchop, kdy předměty chytne do dlaně. V 11-13 měsících začíná společně používat palec a ukazováček = klíšťový úchop.
16 – 18 měsíců Objevují se první, spíše náhodné zkušenosti s kreslením. Úchop dlaňový s palcem nahoře, nebo dole.
18 – 24 měsíců Dítě je schopné koordinovaných pohybů, první záměrné pokusy o zanechání stopy.
2 – 3 roky Pohyby při kreslení jsou více koordinované. Objevují se hranaté i kulaté formy, začíná intenzivní kreslení. Pastelku dítě uchopuje již do prstů – hrstičkový úchop.
3 – 4,5 roku Při kreslení začínají pravidelné kontinuální pohyby. Nastává zlepšení v plynulosti pohybů. Psací náčiní drží dítě v prstech, vybarvuje a pojmenovává obrázky. V tomto období se můžou začít objevovat nesprávné úchopy, které se fixují. Při fixaci nesprávného úchopu dochází k patologickému vývoji grafomotoriky.
4,5 – 5 let Kresba hlavonožce, který představuje člověka, panáka. Grafické formy dávají smysl. Dítě dokáže spojit dva body a nakreslí kříž. Vytváří se špetkový úchop, který je nutný pro psaní a je součástí školní zralosti dítěte. Měl by se objevit nejpozději v pěti letech, aby se mohl začít fixovat.
5 – 7 let Dítě dokáže nakreslit postavy s končetinami a detaily. Dítě je schopné vyhovět požadavkům školy na kvalitu a rychlost písemného projevu. Před nástupem do školy je špetkový úchop již fixovaný.
7 – 8 let Písmo je plynulé a začíná se vyhraňovat do individuální podoby.
Fotka od Alicja z Pixabay
Diskuze (0)
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.